Is een conflict een legitieme reden voor ziekteverzuim?

Arbeidsconflicten zijn regelmatig een reden tot verzuim. Maar is een conflict wel een legitieme reden voor een ziekmelding? En hoe kun je omgaan met verzuim door gevolg van een conflict?

Is een conflict een legitieme reden voor ziekteverzuim?

Conflicten op de werkvloer zijn regelmatig oorzaak van ziekteverzuim. Vaak lijkt wegblijven voor werknemers of een 'afkoelingsperiode' de enige uitweg bij een conflict. Onderzoek toont aan dat ongeveer 90.000 ziekmeldingen per jaar voortkomen uit een conflict op het werk. Laten we echter maar direct met de deur in huis vallen: Een conflict is geen legitieme reden voor een ziekmelding. Een conflict is namelijk geen ziekte, toch leidt het vaker wel tot ziekteverzuim. 

Conflict geen legitieme reden voor ziekmelding
Een conflict is geen legitieme reden voor een ziekmelding, simpelweg omdat er op het moment van ziek melden geen sprake is van ziekte of gebrek. Formeel is het onjuist om je ziek te melden zonder dat er sprake is van ziekte. Bovendien helpt het niet: je hebt er niets aan omdat de ziekmelding niet leidt tot het oplossen van het conflict. Overigens kan een conflict wel leiden tot ziekte: je kunt er ziek van worden. Zeker wanneer het langer duurt. Als dat het geval is, is er sprake van legitiem verzuim. 

Verminderd welbevinden
Een conflict leidt tot een verminderd welbevinden, spanning, angst en stressklachten. Aanhoudende spanning en stress kunnen leiden tot slechte nachtrust waardoor mensen minder goed uitgerust weer aan het werk gaan. Doordat mensen slecht hersteld zijn wordt de kans op vergissingen, vergeetachtigheid en fouten groter wat weer aanleiding kan zijn voor een conflict. 

Situationeel arbeidsongeschikt
Ziek vanwege conflict op de werkvloer valt onder de categorie situatieve arbeidsongeschiktheid. Dat wil zeggen dat omstandigheden op het werk ziekte veroorzaken en leiden tot ziekteverzuim. Zo lang als deze omstandigheden niet worden aangepast, blijft de bron voor verzuim ontstaan en komt er geen oplossing. 

Werkgevers: Wees voorzichtig
Wanneer je als werkgever bij een ziekmelding van een medewerker vermoedt dat de achterliggende oorzaak een conflict is moet je voorzichtig te werk gaan. Zo ben je als werkgever niet bevoegd om uitspraken te doen over het wel/niet ziek zijn van een werknemer.

Ga op zoek naar zekerheid
Als je vermoedt dat een arbeidsconflict de oorzaak is van verzuim, moet je daar zekerheid over zien te krijgen. De aanpak van verzuim met als oorzaak een conflict is immers anders dan het behandelen van ziekte. Als er geen sprake is van ziekte of gebrek, is ziekteverzuim dus niet aan de orde maar moet het conflict worden opgelost. 

Pak het conflict aan
Wacht niet met de aanpak van een conflict. Maakt het conflict bespreekbaar. Zolang het niet om een medisch probleem gaat, zal een bedrijfsarts namelijk geen oplossing bieden. Neem het heft in eigen handen en bespaar tijd, geld en leed. Kom je er zelf niet uit? Schakel dan de hulp in van een onafhankelijke conflictmanager.